Ik heb de laatste tijd hele boeiende gesprekken over de kwaliteit van leidinggevenden op de werkvloer. Dan bedoel ik niet een manager die de taken eerlijk verdeeld binnen het team en een taart regelt voor de verjaardag van Anja. Nee, de gesprekken gaan eerder over hoe goed onderlegd mensen zijn die een leidinggevende functie hebben. Want laten we eerlijk zijn, de meeste leidinggevenden zijn op die positie gekomen omdat ze goed zijn op de inhoud. Ze hebben veel vlieguren, kunnen goed plannen en organiseren, halen deadlines en hebben de inhoudelijke kennis. Hele goede uitvoerders dus.
Maar zijn het ook goede aanvoerders? Kunnen ze het beste uit een team of uit de medewerkers halen? Staan ze open voor afwijkende meningen en visies? Luisteren ze naar hun mensen en hebben ze echt oog voor wat er speelt in het team of in de organisatie? Hebben ze de handvatten om het echte, eerlijke gesprek te voeren waarin gezegd wordt wat er gezegd moet worden? Zodat iemand zich kan ontwikkelen en verder kan groeien in zijn/ haar functie? Ik zie vaak van niet.
Leidinggeven is een vak dat heel vaak onderschat wordt. Managers hebben veel inhoudelijke taken die ze moeten uitvoeren en oh ja, daarnaast zijn er nog de medewerkers die af en toe wat aandacht nodig hebben. Hoe vaak is het niet dat een Bila wordt verschoven omdat er een deadline of een andere meeting tussen komt. Of dat die even tussen de bedrijven door wordt gevoerd omdat dit nou eenmaal ook een taak is die de manager moet uitvoeren?
Het is echt zo dat mensen eerder hun baan opzeggen vanwege een manager dan vanwege het bedrijf. We kunnen allemaal wel een voorbeeld noemen van een niet goed onderlegde manager. Eentje die om 22.30 uur ’s avonds het team mailt met de boodschap dat er na werktijd niet meer gemaild moet worden. Die aan micromanagen doet en je het gevoel geeft geen vertrouwen te hebben in jouw kunnen. Die niet openstaat voor jouw idee en zijn eigen idee er doorheen drukt. Eentje die moeilijke gesprekken uit de weg gaat. Maar neem het ze niet kwalijk, want ze hebben het niet geleerd.
Leidinggeven is een vak. En een vak moet je leren. Het is zo belangrijk, nee noodzakelijk, dat organisaties tijd en aandacht besteden aan het ontwikkelen van vaardigheden van leidinggevenden. Uit onderzoek blijkt dat betrokkenheid van medewerkers bij hun werk en de organisatie voor 70% bepaald wordt door de kwaliteiten van de leidinggevende. Dat is nogal wat!
En laat dat nou precies zijn wat wij doen. Met onze in-company programma’s begeleiden wij leidinggevenden in hun rol en versterken wij de vaardigheden die zo cruciaal zijn voor een manager die effectief wil zijn. Die de rol van aanvoerder omarmt en die van uitvoerder achter zich laat. Zo eentje die het wel geleerd heeft!