Er komt een punt in ieders carrière waarop je het niet meer redt met enkel de vakinhoudelijke skills. En dat het ineens gaat over wie je bent, hoe jij jezelf houdt, presenteert, verwoordt, laat zien. Dan gaat het over ruimte innemen, senioriteit of authenticiteit zelfs. En nog andere abstracte termen die wellicht niet geheel duidelijk en praktisch zijn.
Het bijzondere is dat er via werkgevers vaak veel vakinhoudelijke trainingen en cursussen te volgen zijn. Soms zelfs hele opleidingen. Helemaal top. En ook handig dat je de daadwerkelijke vaardigheden beheerst om te kunnen doen waar je voor betaald wordt. Je krijgt het lekker onder de knie of je wordt ineens het meest senior van de afdeling. Dan heb je een voorbeeldfunctie, of je het nou leuk vindt of niet. En dan maak je misschien wel promotie naar leidinggevende. Spannende stap. Aanvoerder worden in plaats van uitvoerder zijn. En dan leidinggeven aan jouw hiervoor nog directe collega’s.
En hier is dat kantelpunt. Want nu gaat het ineens tellen hóe je dingen zegt en doet. Of je mensen ‘meekrijgt’. Of je weet te leiden in plaats van zenden en sturen. En als je zo dapper bent om toe te geven dat dit best een pittige nieuwe rol is, dan is er hopelijk een cursus managementvaardigheden. Hierin leer je de basisvaardigheden zoals motiveren, delegeren, instrueren, complimenteren, stimuleren, corrigeren en nog wat. Eigenlijk alles wat op -eren eindigt. Heel nuttig. En vaak heel nodig. Aanvoerder zijn vraagt immers een heel ander setje skills dan een uitvoerder zijn.
Maar dan komt het. Winst zit in beter handelen, niet in beter weten. Het gaat dus niet alleen om die opgedane vaardigheden beheersen en de kennis hebben, het gaat om die vaardigheden durven toepassen. Het zelfvertrouwen hebben om dat moeilijke gesprek aan te gaan. Het reflectievermogen om een fout toe te geven. De eigenheid om eerlijk te zijn over wat je wel of niet kan en wil doen als leidinggevende. En deze leiderschapskwaliteiten leer je meestal niet in een vakinhoudelijke opleiding, cursus of training. Hier komt persoonlijke ontwikkeling om de hoek. En dat is geen luxe, maar noodzaak. Om jezelf, jouw gedrag en handelen te snappen. Dat je weet hoe jouw gebruiksaanwijzing werkt en hoe jij en anderen hiermee optimaal kunnen werken. Dat betekent jezelf verkennen, herkennen, erkennen en vooral waarderen. En vanuit dat punt gaan leven en werken. Want pas vanuit die plek kan al die kennis en kunde er op constructieve en authentieke wijze uitkomen. En dan maak je impact. En het verschil wat je al vanaf het begin wilde maken.
Dus werkgevers: investeer in zelfvertrouwen, reflectievermogen en eigenheid. Investeer in persoonlijke ontwikkeling. Dat zijn immers levenslange kwaliteiten. Die vaardigheden komen erna vanzelf echt wel. Jouw werknemers zullen je dankbaar zijn.